passer by since 1st feb 2010

Tuesday, May 22, 2012

ya ALLAH! not another one plis!





Your life is what your thoughts make it.



assalamualaikum, hai semua :)


hah, tengok tajuk je dah macam tak boleh blah kan. hahahha. ya ALLAH kawan-kawan sekelian alam, cuba teka kenapa, dan mengapa tajuk nya sebegitu rupa. 


ehhh, cop. cop. dokter faryn belum pregnant yer. kang ada pulak yang kata dokter faryn menolak rezeki ber-baby lagi. oh, anyway, itu IUCD (alat di dalam rahim utk mencegah kehamilan) sudah ku-cabut keluar. setelah dua tahun dua puluh lima hari berada di dalam rahim-ku, akhirnya aku buat decision nak off-kan IUCD tu pada tanggal 28hb april. alamak, ayat karangan macam hebat je. HAHA. so kawan-kawan doa-doakan lah ek. i am praying/wishing/hoping for a baby boy this time around. insya ALLAH :)


*nak tau cerita IUCD dokter faryn boleh klik SINI. tapi macam apekehal la pulak ek. :D*


ok, sekarang kenapa ya ALLAH bla, bla tu. ya ALLAH, korang tau tak??!! aik, ya ALLAH lagik. hahha.


haa, hari tu masa aku oncall, boleh eh datang lagi sorang patient yang post coital (after sex) bleeding!! boleh tak? of all the other days, and of all the other doctors' oncall time, i was the chosen one to receive a case like this. AGAIN! adui, macam nak ketawa pun ada. macam nak menangis pun ada. HAHAHHAH. why me??? why??? why??? hehhhe, serius, macam nak marah pun ada. hehhe.


(sape yang taktau pasal kes pecah dara malam purnama, boleh flash-back kat SINI)


tapi yang kali ni lain sikit. dia bukan first time during first night. ini kira dah tiga-empat-lima kali "attempt" la. and according to her, she's not comfortable with the "lovey-dovey you-know-what-i-mean" process. kesian jugak. yelah, tengok adik ni halus mulus je. lemah lembut. dokter faryn nak ceramah panjang-panjang pun rasa bersalah. sejuk je hati tengok muka dia. hehhe.


bila aku check dia dengan menggunakan speculum (alat yang berbentuk mulut itek kebencian ramai termasuk aku tu), dia macam ngelak-ngelak dan tak bekerjasama. of course lah kan, sebab sakit. she was in real pain. sempat jugak lah aku meng-imagine mesti sengsara adik ni bila buat hubungan dengan husband dia. kesian nyaaa. huhu. memang agak struggle lah dokter faryn nak periksa ehem-ehem tu kan. memang susah. but then, the blood with all the big blood clots were keep coming out from the ehem-ehem, so i had no choice but to bring her to OT (operation theatre) to examine her ehem-ehem under anaeshesia (guna ubat bius). 


masa nak explain dengan husband adik ni, aku terbayangkan lah seorang lelaki perkasa ala-ala captain america lah kan. sekali tu alahai, kiut kecik molek je husband dia. hehehhehhe. errr, ke situ pulak dokter faryn eh. haha. husband seperti biasa, senyum-senyum sipu lah kat situ. aduhaiis.


patient ni actually, masa aku scan and examine dia punye ehem-ehem secara rambang before tolak masuk dewan bedah. aku macam suspect uterus dia ada tak normal sikit. sebab bila aku scan peranakan dia, apa yang aku nampak was something like this.




errr, jap. meh aku outlinekan untuk korang. 




okey, yang aku outline dengan merah tu ialah uterus (rahim) dia. yang warna pink tu ialah dinding dalam rahim dia. yang warna oren tu ialah cervix (pangkal rahim) and vagina dia. 
kalau orang normal, yang kaler merah tu tak sepatutnya nampak macam tu. takkan nampak macam bentuk 'love'. patutnya akan nampak something like kat gambar kat bawah ni plak.




haa... see the difference? 


so, bila aku dah examine adik ni betul-betul dekat dalam OT, baru lah aku dapat diagnose yang adik ni rupanya ada UTERINE DIDELPHY. nak tau lebih detail, korang usha lah sendiri dekat google, takpun wikipedia. 


but to summarize, uterine didelphy tu maknanya, kau ada dua uterus, dua cervix, dan jugak dua vagina. tapi setiap belah uterus kau tu ada satu je tiub peranakan dan ovari. boleh imagine tak? kira macam ala-ala bantal bentul love yang ada tangan tu lah. tapi kat tangan kiri dan kanan tu kau imagine dia pegang bola.
korang bayangkan yang bentuk love tu adalah dua uterus yang bersebelahan, then setiap belah uterus tu bersambung dengan tiub peranakan (fallopian tube) setiap satu. invisible bola dekat tangan kiri dan kanan tu adalah ovari. haaa, amacam? dapat? hehehhe. macam tu lah kira-kiranya uterine didelphy ni kalau nak dibayangkan. maha hebat kan ciptaan ALLAH :)


so dipendekkan cerita, no wonder lah adik ni sedikit sengsara bila nak "bersama". no wonder lah, bila period je sakit sengugut terukkk sangat. tapi uterine didelphy ni memang abnormality sejak lahir. memang tak boleh nak buat operation ke apa. u just have to live with it. memang susah sikit nak mengandung, risiko untuk baby lahir pra-matang dan menyongsang tu tinggi. dan kalau mengandung, 85% terpaksa di-csect kan. banyak lagi jenis-jenis abnormaliti pada rahim dan sistem peranakan ni sebenarnya. and this is one of it.


dan maha besar lah jugak pengorbanan mereka mereka wanita terpilih yang ada rahim limited edition macam ni tau. haa, yang lelaki tu pulak, jangan lah ambik kesempatan. mentang-mentanglah ehem-ehem pun ada dua. dua-dua nak di-layan-kan. hehehhe. macam adik ni, satu tuh dah tak virgin, yang satu lagi still virgin :D subhanALLAH.


jadi, cukup lah kelas sakit puan kita malam ini yer. panjang gila pulak dokter faryn berceramah. ni kira qada' sebab dah lama tak jenguk belog okeh. nah, hamikkk kau, dah tahap karangan SPM dah. HAHHA.



me and my curly fries, super-BIG GURL now at my sis's wedding :)


love ya! muahs* muahs*



(and for the record, i am so sorry. and you know who you are) 



 
*If you're looking for Premium Beautiful corset & interested to learn about the business opportunity with Premium Beautiful, Do contact me and book your appointments today! 012-7002164*





20 comments:

  1. mcm2 feeling baca entry ko nih..nk gelak ada..kagum pon ada..mmg first time dgr pasal 2 uterus, 2 serviks n 2 vagina nih..(jahil tol aku kan..huhu)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala aku dulu un macam tak percaya je. Kite belajar kan theory je. Tup-tup memang terjumpe. Hehehehhe

      Delete
  2. adui seriau nya baca.. huhu.. hope adik tu blh prgnt dan dimurahkan rezeki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya ALLAH sue. In fact, the first question she did ask was, boleh ke saye mengandung dokter? And the same question every five minutes after that. Kite doakan okeh :)

      Delete
  3. adoi sis..
    mcm sakit je ape yg sis cite kat atas tu. mang seriesly xnak imagine.
    bgus la..kita banyak dapat knowledge dr blog sis.


    takuiiittnye nak kawen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhha kawen tu nikmat. Rugi tak kawen dik :D hahahha. Takde lah, kalau kena n betul caranya, dan berserta dgn ilmu di dada (ewah), takde la masalah punye :)

      Delete
  4. faryn...pening gak kepala aku nk mengimagine..anyway a good info..xpernah tau pun ada kes camni..

    ReplyDelete
  5. subhanallah..tentu ada hikmah disebalik kejadian ini..

    ReplyDelete
  6. 2 vagina? fuhh tak terbayang kepala otak aku...

    ReplyDelete
  7. Pening gak aku cube fahamkan,bygkan...tu pasal gaknye aku tak jd doc..keke..

    Btw,mmg adik tu insan terpilih..mudahan ada rezkinya nak berzuriat..
    Tapi aku pelik..servik 2,vagina satu la kan...
    Kalu dua vagina,sure die da lama tau ketidaknormalannya,atau hubby die sure terkejut...heheeeeee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunye satu vagina je yang prominent and dominant :) mayb sbb tu tak perasan, or perasan but tak sangka hehehhe

      Delete
    2. tak dpt nak bayangkan sbb tak penah nak bayangkan.. tp mmg good explaination la!! details!! er.. mmg normal ke camtu ye? :D

      Delete
  8. hai faryn..lama tak jengah blog ko..ihih

    anyway bab entry nie.. agak pening dan aku ternganga kejap bila baca..lagi2 bab ko kata satu tuh dah tak virgin, yang satu lagi still virgin tu.. serius.. Subhanallah.. kejadian Allah kan..erm kesian kat adik tu..semoga dia diberi kekuatan dengan keadaan ni dan suami dia membantu dia kan..

    cik puan curly dah besar dah eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik aina dah big gurl dah. Petah berckp dah mcam org besar dah. Hehehe

      Delete
  9. Saya juga wanita diagnos didelphy uterus dan telah mengalami 3 kali keguguran dan skg hamil 5 minggu. alhamdulillah dan doakan sy hamil sempurna sehingga sekurang2nya 32weeks. dan apa yg saya nak nasihatkan kepada Doc2 di luar sana ialah jika jmpa wanita dgn didelphy uterus jgn perlekehkan wanita tersebut, sbb rahimnya hnya muat speculum size s....jgn sesekali menggunakan size yg biasa.

    ReplyDelete
  10. Saya juga wanita diagnos didelphy uterus dan telah mengalami 3 kali keguguran dan skg hamil 5 minggu. alhamdulillah dan doakan sy hamil sempurna sehingga sekurang2nya 32weeks. dan apa yg saya nak nasihatkan kepada Doc2 di luar sana ialah jika jmpa wanita dgn didelphy uterus jgn perlekehkan wanita tersebut, sbb rahimnya hnya muat speculum size s....jgn sesekali menggunakan size yg biasa.

    ReplyDelete
  11. Saya juga wanita diagnos didelphy uterus dan telah mengalami 3 kali keguguran dan skg hamil 5 minggu. alhamdulillah dan doakan sy hamil sempurna sehingga sekurang2nya 32weeks. dan apa yg saya nak nasihatkan kepada Doc2 di luar sana ialah jika jmpa wanita dgn didelphy uterus jgn perlekehkan wanita tersebut, sbb rahimnya hnya muat speculum size s....jgn sesekali menggunakan size yg biasa.

    ReplyDelete
  12. hi...nama saya fara. saya diagnos didelphy uterus. saya telah 4thn berkahwin n mengalami 3 kali keguguran pd mnggu ke -16...all my pregnancy twin tapi bukan rezeki saya mereka gugur. apa yg sy nak ckp, jika Dr jmpa patient mcm sy, jgn perlekehkan kami dan PLZ use speculum size s kerana kami yer serviks sempit. saya skg hamil 7mnggu tetapi masih belum pergi mendaftar di mana2 klinik gov kerana fobia dgn layanan diberikan. langsung tak prihatin dengan history saya.

    ReplyDelete

Thanks for reading. come again!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...