passer by since 1st feb 2010

Saturday, February 12, 2011

18SX : love is like heaven, but it can hurt like hell.




"A compliment is something like a kiss through a veil."
- Victor Hugo



assalamualaikum, hai semua :)



sunyi nya rumah dokter faryn hari ni. sebab dokter apize yang tercinta tengah oncall dekat jasin, dan cik puan mem besar nur aina hana pulak dah selamat di-courier-kan ke kluang. sepi je lah pulak rasa bila cik puan takde. takde geng lah pulak aku nak ber-huhahuha. tak de pulak si follower setia mama. isk.



sebenarnya aku ni post-call. itu yang aku tak menyempat nak follow syg pegi jasin. macam-macam hal lah pulak muncul pagi tadi. so aku buat ward rounds pun dah lambat. syg pulak kena jaga wad kecemasan pagi ni, itu yang syg pun tak dpt nak tunggu aku. by 8am, dia dah terpaksa mem-blah-kan diri dia ke jasin dan meninggalkan aku yang baru terkedek-kedek nak me-rounds ward. argh tensen. nasib baik ward yang aku kena rounds tu tak full sangat. dan nasib baik jugak housemans aku mantap. kalau tak, haihs lagi lah dokter faryn ni nak mengaummm. hehe.



oncall aku semalam, memang busy tak payah cakap lah. the only best part about yesterday's oncall was, TAKDE CSECT LANGSUNG. at least from my part. sebab aku tak jaga labour room semalam. aku jaga CDS (assessment room) and antenatal wards. lega sikit lah sebab takde csect, walaupun admission berlambak-lambak. dan semalam, memang berlambak gila patient yang datang sebab premature contraction.



apa tu?



premature contraction ni maksudnya, kita rasa sakit bersalin, tapi baby still premature dan pintu rahim masih belum matang. premature maksudnya, kandungan sebelum 37minggu. maknanya, rasa sakit bersalin masa kandungan sebelum 37minggu. err, faham ke? hehehhe. boleh lah nak kata tiga suku daripada patient yang get admitted last night semua nya datang dengan masalah ni.



macam-macam sebenarnya yang boleh sebabkan premature contraction ni. kencing kotor, demam, jangkitan dekat pangkal rahim, dan yang paling memang confirm boleh sebabkan premature contraction ni ialah....



sexual intercourse.



majoriti ibu-ibu yang sedang mengandung, kalau lepas "bersama" mesti akan mengalami kontraksi. tak percaya? sila lah percaya sebab ianya adalah benar. hehhe. sebab sperma tu ada sejenis substance, yang dipanggil prostaglandins yang boleh sebabkan pintu rahim menjadi matang, dan teransang dan sekaligus boleh menyebabkan rasa sakit nak bersalin (contraction).



sebab tu, wahai kawan-kawan sekelian alam, kalau lepas "bersama" ataupun "bercinta", kawan-kawan ada mengalami contraction, jangan susah hati. itu adalah normal. dan biasanya, dia akan resolved by itself. kadang-kadang sekejap, kadang-kadang lama. bergantung kepada ke-power-an sperma kekasih-kekasih korang. ewahh. hahaha. ok, abaikan ayat yang terakhir tu. sebab yang tu aku tambah sendiri. hehhe.



anyway, kalau sakit kontraksi tu berterusan, dan tak hilang-hilang, atau semakin kerap, atau semakin sakit instead of reducing in intensity, atau pun associated dengan keluar darah ke, pecah air ketuban ke, sila lah jangan malu-malu untuk ke hospital. sebab kita takut premature contraction boleh terus ke premature labour yang boleh ada risiko melahirkan baby kurang matang.



having said all these, kawan-kawan sekelian alam, jangan lah takut untuk "bercinta" semasa mengandung ye. dokter faryn sangat lah teramat faham perasaan ibu mengandung yang sungguh lah dahagakan belaian kasih sayang yang maksima semasa berbadan dua. been there, done that. dan believe it or not, sesungguhnya kita macam nampak extra mengancam di mata sang suami bila kita tengah berbonggol di depan, dan miss br*ast juga nampak begitu menggoda kan? HAHAHA.



haa, tapi betul kan? tak caya, tanya kekasih hati korang. hahhaha.



so macam ni, memang takde masalah nak "bercinta" semasa mengandung. it is not a problem at all. there are certain studies said, it is not harmful even at term. UNLESS kalau kamu-kamu di disah-kan ada placenta previa (taktau pasal placenta previa, boleh check dekat entri INI). itu sudah lain cerita. sila mintak maaf dekat kekasih hati korang, mereka memang kena NO ENTRY di bawah sana, sebab boleh merisikokan ibu untuk mengalami bukan setakat premature contraction,tapi jugak masalah pendarahan yang serius. ada faham? so, plis dont.



kesimpulan nya, "bercinta" memang boleh "bercinta" (and im talking about the zero-risk pregnant lady), provided you can bear with all the consequences lah. sebab pain tolerance seseorang tu kan berbeza dan very subjektif. kalau korang ni jenis yang penakut, dan tak tahan sakit, boleh lah elakkan, duduk diam-diam dan say NO-NO kepada kekasih hati korang. tapi kalau korang jenis yang ok-ok (macam aku), boleh proceed. kui,kui,kui.
ok lets see it this way, bila kita fikir secara positif, bila dah merasa sakit contraction selepas "bercinta" tu, boleh lah kita practice untuk rasa sakit masa bersalin yang sebenar. at least that was what i did lah :) tapi memang kena warning kekasih hati korang supaya jangan nak terus membongkang-kan diri/pura-pura tidur lepas "bercinta" dan sila tolong urut/usap belakang untuk bantu hilangkan sakit kontraksi tu. thats the price they all have to pay lah. :)



wahh, entri dokter faryn sudah macam sedikit luc*h pulak. ini dah macam karma sutra ke apa ni? HAHAHA.



ohh lupa. kalau kawan-kawan sekelian yang sudah cukup bulan. means, 37weeks ke atas, yang takde masalah praevia atau masalah lain untuk boleh bersalin secara normal, dan nak cepat-cepat bersalin, taknak tunggu sampai due date, sila lah memaksimakan "percintaan" anda. insya ALLAH, tak sempat ke due date, kamu sudah bersalin.



tak percaya jugak? cuba lah.



hehehhehhe.







till then, ciao ;)



(tak jadik lah BER-saya-saya. bosan. hehhhe)



18 comments:

  1. ehehe.. *blush - blush*.. aku alhmdlh tak de mslh tu masa prgnt :-)

    ReplyDelete
  2. owhhh suke amat ini n3 dokter...

    jelas dan padat....

    y la dokter ai dulu tak xplainkan camne yg u xplainkan ini...warghhh...idakle membazir air mate dok asik memikir ok ke bby aku kat dlm nih...napela asik bleeding aje...

    =)

    ReplyDelete
  3. oh tu sebab ko senang beranakkan aina yee?

    hari-harii-mau rupenya :P
    wakakaka.

    okay utk adik qies akan ku praktiskan selalu.hahaha.padahal dulu mase qies dah adr org bg tau tips tu.tapi mana laraaat pewot boolat amatnya.ekekee.

    ** tula aku rase ko tu tak sesuai nak bersaya,cam skema gilee.ko tu gile-gile remaja :D

    ReplyDelete
  4. ohooo..inilah explanation yg sbnrnya yek..mmg pernah dgr pasal nih..kate klu nk cpt bersalin, kerapkan mase utk 'bercinta'..tp utk aku tak dptlah nk praktiskan sbb dh tentu dok jauh2 kan..huhuhu..


    p/s: act aritu pon ade mengalami benda yg sama..tp mase tu cam light2 contractionlah..nsib baib tak lame, duduk rehat dlm setengah jam rase tu hilang..rupe2nye mmg normalla ek rase mcm tuh..=p

    ReplyDelete
  5. cikpuanakish,
    haii salam kenal :)
    itulah, ramai yang taktau "resepi" ni. itu yang saje-saje nak share ;)

    ReplyDelete
  6. yatt,
    wahh. sudah bercita-cita besar nak menambah cawangan nampak. hehhe. aku pun maybe after aku settle-kan some stuff in march, aku akan start planning untuk 2nd baby :)

    ReplyDelete
  7. lily,
    memang tersangat lah normal. cuma kadang-kadang dia berlarutan. itu yang risau. selalunya dia akan resolved :)

    ReplyDelete
  8. ok. aku agak antara sebab aku beranakkan jazly in week 38 sebab inila. haha.

    :) thanks for the info dear!

    ReplyDelete
  9. ini dipanggil 'lucah berhemah'..kihkihkihkih...

    ReplyDelete
  10. info yg cukup menarik..
    hehehe, bercinta selalu.. plan pn nk tambah ahli kuarga gak ni.. huhuhu, asik try n error je dear, ape komen puan doctor??
    huhuhuhu.. pepun, last picca mmg mantappppp..
    rase nk bercinta terus ni, hahahahah.. =D

    ReplyDelete
  11. hai mama aina =)
    masa preg kan dani dulu, kerap gak "bercinta" as been suggested by doc, tapi hampa oh, terlajak sampai 5 hari si dani xmo keluar2 gak..

    p/s: tu pelik, tiba2 ckp "aku"..hehe

    ReplyDelete
  12. Saya pun sgt enjoy ber"cinta" masa pregnan. tu yg beranak ckup2 37minggu 1hari hehe

    ReplyDelete
  13. salam doc.. Me bersalinkan baby ngam2 36w. Sebab bercinta2an la kot..~wink~

    ReplyDelete
  14. intan, ko memang aku dah tau sangat. kasih sayang terlebihh. heheh :P

    ReplyDelete
  15. linda,
    berhemah nya lah kan?? i try to put it in a simplest way so that korang semua senang nak faham. ecehhh :)

    ReplyDelete
  16. leily,
    gambar tuh memang nak bagi "rangsangan minda" dekat korang. hehhe.

    ReplyDelete
  17. hai afni, arna & myrule,
    salam kenal :)

    lain orang lain sebenarnya. tapi itu memang petua nya. hehhhe.

    ReplyDelete

Thanks for reading. come again!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...