passer by since 1st feb 2010

Friday, February 18, 2011

dari saat ini dan seterusnya. caiyukkk!





"Believe you can and you're halfway there."
- Theodore Roosevelt



assalamualaikum, hai semua :)



aku nak mengingatkan diri aku mulai dari saat ini untuk memulakan aktiviti ber-diet dengan bersungguh-sungguh dan melayari kehidupan secara sihat. aku dah tak sanggup dibelenggu dengan perasaan kegemukan ni. cit, bukan setakat perasaan, tapi kenyataan. huhu. tak sanggup wehh. sebab aku akan rasa low self esteem. rasa tak confident. nak pilih-pilih baju pun payah. apatah lagi nak bergaya sakan. dah lah syg i jenis yang bersenam dan ber-stretching bukan main untuk mengekalkan bentuk badan yang ideal.



tapi aku?



makan dengan bersungguh-sungguh dan tidak bersukan. huhu. tak suka, tak suka. i was a very health-conscious and very body-conscious once. sekarang? aku telah menjadi salah seorang dari mereka-mereka yang apabila sudah beranak pinak, bentuk badan entah ke mana. not good, not good.



erk. serius, scary kan.



i told syg once, long time back, before we got married, that i would try to maintain my original shape. even after i delivered a baby. i (unofficially) promised him that i would not get fat. kononnya, aku macam akan sentiasa berusaha sedaya upaya untuk mengekalkan bentuk badan yang asal, tinggi lampai dan ramping walaupun sudah tidak anak dara. dan kononnya, aku nak ikut jejak langkah dokter jamaliah (mum) yang masih cun melecun walaupun sudah beranak lima dan berumur 50++. ewahh, senang nya aku berkata-kata pada zaman itu, now it seems almost impossible! bukannya aku makin nak "menjaga", lagi aku makin menternak lemak ada lah. huhu.



serius, double scary. kan?



aku tiba-tiba sakit hati sebab tadi entah apekehal aku dengan hati yang berniat suci cuba-cuba mengukur lilit pinggang aku. sekali tu 32inches. hah?? HAHHH?? walaupun aku buat-buat terkejut, aku sebenarnya memang terkejut wehh. ok lah, aku mengaku aku memang bukan kategori yang berpinggang kerengga even masa aku selim dulu, tapi sampai 32inches??? ini sudah melampau. itu belum aku timbang berat aku lagi. mahu menangis teresak-esak bila tengok scale dekat penimbang tu. takpun penimbang yang menangis tengok aku, sebab tak tertanggung sebab berat sangat. boleh ehhh? huhu.



aku kira bertuah jugak sebab aku ni kategori tinggi. so kegemukan aku macam sedikit ter-kaver dengan kepanjangan aku. still tak seronok, sebab diri sendiri tau yang di sebalik penyamaran itu, ada satu lembaga montel yang berlemak di sana sini mintak dilepaskan. tapi yang pelik tu, dalam tak seronok-seronok, tetaaaaaapp jugak gatai nak mengunyah dan memamam tak berhenti-henti. aduh, macam mana ni?



tak nak lah sampai satu tahap, bila aku duk meng-counselling patient suruh lose weight, tiba-tiba patient pandang aku atas bawah, angkat-angkat kening, kecikkan mata dan cakap balik dekat aku,



"dokter tu sendiri montel, lagi nak suruh saya lose weight."



whoaaa, tidakkk!



so far, belum ada lah patient yang berani sound aku macam tu. tapi kalau ada, aku rasa mesti aku akan menyorok bawah meja. tak pun menyorok di sebalik lemak-lemak-ku. isk, isk.



kesimpulannya, aku mesti start jaga makan balik. get back in shape. exercise on daily basis. dan mencapai BMI 20-23 macam tu. baru lah patient nak dengar cakap aku. baru lah aku boleh jadi lebih confident. dan yang paling penting, baru lah syg makin jatuh cinta sama aku.



kita start hari ni ok! it's a good start sebab aku oncall hari ni. sudah semestinya akan ber-huruhara bergerak, berjalan ke sana ke mari. mari pupuskan lemak-lemak ini! kena start berjalan laju mulai esok.



kawan-kawan sekelian alam, jom kita semua kurus sama-sama ok!
i have done it before, and i will do it again.



my other halves :)



say no to gemuks! and wish me luck.
:)



(next week kita ukur lilit lagi. kawan-kawan ada petua bernas nak cepat kurus tak?)







15 comments:

  1. okey je aku tengok ko.. sbb ko tgi tu x nmpk sgt kot.. tak pe la, hubby ko tak kisah kot, syg lagi, sedap polok2.. hehehe.. yg kes aku plak, kering sgt.. mencengkung je tgk muka.. camana tu.. huhu..

    ReplyDelete
  2. aku hari tu bru nak diet dah termengandung.. hehe..

    ReplyDelete
  3. Gd luck dr Faryn.. pelan2 kayuh tp berterusan.. InsyaAllah..

    tp sy pun lemak semakin bertambah2 gak ni.. ahaks!!

    ReplyDelete
  4. ahaks....

    faryn..yom2..aku pon mau kurus juge...tp malas mau senam owhhhh....

    =)

    ReplyDelete
  5. farynn..aku sgt bersemngt baca entry kau.slmt mengecilkan lilitan pinggang.n slmt mengurus!

    ReplyDelete
  6. Sabu krim halia mustajab di bahagian berlemak yang tidak diingini (tidak digalakkan di bahagian lemak diingini). Lepas sapu krim urut supaya cepat serap pada lemak. Nak lagi cepat lepas sapu krim buat exercise hoho memang mustajab

    ReplyDelete
  7. salam dr faryn!
    masalah tol kan ngn jd org yg 'tak kurus' ni. ase org2 sekeliling pndg sinis jek~ lagi2 kalu studnt cm lynn ni.kwang2...cemane tah nk lose weight.senam suda.makan sikit suda.tapi berat naek tak sudah2. any tips dr?hehe

    ReplyDelete
  8. ko gemuk ke faryn?aku rasa cun je da dgn ketinggian ko.he.tak pe.tggu aku dtg melaka,jumpa ko..nanti aku komen lagi.keke

    ReplyDelete
  9. adoi.. adoi.. aku pon terfikir, cane la nak kuruskan bdn pas bsalin nih nnt.. 5 bulan lbh pon berat aku dh naik 10kg dah.. bby ok, sah aku yg kumpul lemak.. sama2 kite berusaha ye dr faryn.. huuuuu..

    ReplyDelete
  10. hahaha..kita di belenggu masalah yg sama. sebelum bersalin, berjanji setia akan halang lemak dari menakluki badan kita. bila da bersalin, janji tinggal janji..haha

    afni skang ni baru try jm5 seminggu, alhamdulillah turun. diet pun not that tight. so consider ok and healthy =)

    ReplyDelete
  11. emm macam menarik JM5 tu. macam penah dgr gak. ada member tengah pakai herbalife. nampak macam dah kurus sikit dia. hehehe.

    ReplyDelete
  12. ash,

    nanti ko jumpa aku baru ko tau betapa "GAGAH"nya aku. aku ni bukan gemok flabby macam tu, tapi gemuk big size. macam gergasi. hahaha.

    ReplyDelete
  13. dr. faryn , try la herbalife. insyaAllah boleh lose weight =)

    ReplyDelete
  14. ohh..idea yang bernas tu. macam teringin jugak nak try. hehehhe.

    ReplyDelete
  15. jom try pkai magical korsert dokter faryn ;) feel free to visit mine :)

    ReplyDelete

Thanks for reading. come again!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...